לראות את האור – מדריך תאורה בסיסי לגידול מריחואנה בבית

תאורה נכונה יכולה לעשות את ההבדל בין יבול דל ולא איכותי ליבול עשיר ומשובח –אז מה חשוב שתדעו על תאורה בשביל לקצור פרחים שמנים ודביקים שיעשו את העבודה…?

צמחים בכלל והקנאביס בפרט מאוד אוהבים אור – לצמחים יש את היכולת המופלאה לנצל את אנרגיית האור (אותה הם מקבלים ברוב המקרים מקרני השמש) ולהמיר את האנרגיה הזו ל-“אנרגיה כימית” שיחד עם פחמן דו-חמצי (אשר נמצא באוויר) ומימן (שמגיע לרוב במים) הצמח מייצר פחמימות ומתפעל את התהליך המטבולי שלו שבסופו של דבר גם יוביל לצמיחה של פרחים ופירות.

בניגוד לאלמנטים אחרים כגון דשן ומים שהצמח זקוק להם אך אם הם מגיעים בכמויות גבוהות זה עלול לגרום לעיכוב בצמיחה ואף למוות של הקנאביס – עם האור המצב לא כך ולמעשה ניתן לומר על נושא זה ש”כל המוסיף הרי זה משובח”. ככל שהאור יהיה חזק יותר כך ייטב לצמח, תהליך הפוטוסינתזה יהיה יעיל יותר, הקנאביס יצמח מהר יותר ויפיק כמות גדולה של פרחים. כשמציגים את הדברים כך ניתן לקבל את הרושם שאין כל-כך על מה להרחיב בנושא ו”כמה שיותר אור יותר טוב”. וזה נכון כעקרון, אולם עדיין יש מספר דברים שכדאי להבין סביב האור והקנאביס שלנו…

כשאנו מתייחסים לכל מה שקשור לאור וגידול קנאביס ישנם שתי פרמטרים חשובים ביותר שיעזרו לנו להבין איזו תאורה היא המומלצת ביותר עבור חלל גידול מסוים לאורך שלבי הגידול השונים:

1. Lumens – “לומנים” (lm) היא יחידה למדידת עצמת האור שנקלט ע”י העין האנושית. מגדלים מתחילים נוטים לחשוב שכמות הוואטים (Watt) המופיעה על אריזת המנורה מייצגת את היעילות שלה אולם זה לא מדויק והצמח שלנו יודע לנצל את אנרגיית האור ע”פ כמות ה”לומנים” שהנורה מפיקה.

למשל:

גם זה בטח יעניין אותך
  • נורות פלורוסנט 110 וואט סטנדרטית תפיק קצת יותר מ-10,000 לומנים.
  • נורת MH (“מטאל הליד”-נרחיב עליה בהמשך) של 400 וואט תפיק בסביבות ה- 35,000 לומנים.
  • נורת HPS (“נתרן לחץ גבוה” – גם בה ניגע בהמשך) של 400 וואט תפיק כ- 45,000 לומנים.
  • נורת HPS של 600 וואט תפיק כבר כמעט 100,000 לומנים…
    • נורת MH - מתאימה לשלב הצמיחה של הקנאביס
      נורת MH – מתאימה לשלב הצמיחה של הקנאביס

      מבט חטוף בנתונים הללו עוזר לנו להבין מדוע מגדלים מקצועיים משתמשים בנורות פלורוסנט רק עבור ייחורים וצמחים צעירים מכיוון שכמות הלומנים הקטנה יחסית שהנורה מפיקה גורמת לכך שרק באזור הקרוב ביותר למנורה הצמח מצליח לקלוט את האור כמו שצריך – אל הענפים התחתונים יותר כמעט ולא מגיעה תאורה מספקת.

      קיראו עוד: זני קנאביס קלים לגידול – מומלץ במיוחד למגדלים מתחילים!

      כמובן שכאשר אנו ניגשים לעצב חדר גידול ניקח את כל הנתונים הללו בחשבון כשניגשים לבחור את הנורה המתאימה לחלל גידול מסוים.

      איזה קנאביס אתה?

      לפניכם רשימה עם קטלוג מומלץ של חלל גידול על-פי וואטים:

      • נורה בעצמה של 150w תתאים לשטח גידול של כ-50 סמ”ר.
      • נורה בעצמה של 250w תתאים לשטח גידול של כ-65 סמ”ר.
      • נורה בעצמה של 400w תתאים לשטח גידול של כ-80 סמ”ר.
      • נורה בעצמה של 600w תתאים לשטח גידול של כ-1 מ”ר.

      כמובן שאף אחד מהמדדים הללו הוא לא “תורה מסיני” ויש עוד פרמטרים חשובים שמשפיעים על האופן בו הצמחים מנצלים את אנרגיית האור כמו סירקולציה של אוויר בחדר, השקיה נאותה, פחמן דו-חמצני וכ’…

      2. Spectrum – מדד נוסף וחשוב לא פחות שכדאי מאוד להבין הוא ה”ספקטרום” של האור. הספקטרום במובן שאנו עוסקים בו מתייחס למעשה לאורך הגל לגוון ולטמפרטורה של האור המופק ממנו. אנחנו בני האדם אולי לא ממש שמים לב אבל במהלך עונות השנה גוון האור שמגיע אלינו מהשמש משתנה כשבזמן החורף טמפרטורת האור נמוכה יותר (בסביבות ה-3000 מעלות קלווין – אור “קר”) מטמפרטורת האור בקיץ (כ-5000 מעלות קלווין – אור “חם”). אורכי גלי האור נמדדים ב”ננומטרים” – הפוטוסינתזה מתבצעת בספקטרום שבין 400 ל-700 ננומטר כאשר שיא הפעילות נרשמת ב-435 ננומטר (גוון כחול) וב-675 ננומטר (גוון אדום).

      כשאנו מגדלים קנאביס אנו תמיד שואפים לחקות את הטבע ולכן נדאג שבשלבי הגידול הראשונים הקנאביס יקבל אור “קר” שמדמה את תקופת החורף (פבואר, מרץ, אפריל) – תקופת הצמיחה בטבע וכשנרצה להאיץ בצמח להוציא פרחים נוודא שהוא מקבל או “חם” שמדמה את תקופת הקיץ (אוגוסט ונכנסים לספטמבר-אוקטובר) כשהקנאביס עובר לשלב הפריחה שלו.

      ספקטרום האור בנורת נל"ג - מתאים לשלב הפריחה
      ספקטרום האור בנורת נל”ג – מתאים לשלב הפריחה

      כמובן שהיום יש לא מעט אופציות לתאורה מלאכותית שיהוו פתרון מצוין לכל מצב:

      פלורוסנט

      בשנים האחרונות נכנסו לא מעט חידושים לתחום התאורה עבור גידול ביתי בין היתר בתחום החיסכון באנרגיה – וגם בגזרת הפלורוסנטים העולם הטכנולוגי השתדרג לטובתנו כאשר יותר ויותר מגדלים עוברים לגדל עם פלורוסנט T5 ומדווחים על גידולים מוצלחים ביותר. אבל למרות הפידבקים הטובים עדיין רוב המגדלים מעדיפים להשתמש בנורות פלורוסנט רק עבור השלבים המוקדמים של הצמיחה גם בשביל לנצל את החום הנמוך שהוא מפיק וגם בגלל האור הכחול שהוא נותן לצמח.

      פלורוסנט CoolWhite – יעניק לצמח אור כחלחל/לבן שמתאים לתקופת הצמיחה
      פלורוסנט WarmWhite – יעניק לצמח אור אדמדם/צהוב שמתאים לתקופת הפריחה.

      למרות שכפי שכבר אמרנו רוב המגדלים נוטים להימנע מהלפריח את הקנאביס שלהם תחת נורות פלורוסנט.

      נורות MH – “מטאל-הליד”

      נורות MH מתאימות לתקופת הצמיחה, הן מפיקות “אור קר” שמעודד את הקנאביס לצמוח באופן “דחוס” יותר וכך מונע ממנו להתארך יתר על המידה ובנוסף משפר את התפוקה הסופית על-ידי צמיחה של “נקודות חיבור” צמודות יותר בין ענפים (“internodes”).

      לנורות יש אורך חיים ארוך יחסית עם למעלה מ-10,000 שעות עבודה. אם כי מומלץ להחליף נורה כשמגיעים לנקודת העשר אלף שעות מכיוון שתפוקת האור יורדת עם הזמן.

      קיראו עוד: שיטות להנבטת זרעי מריחואנה – מדריך

      נורות HPS “נתרן לחץ גבוה” (נל”ג)

      נורות HPS מתאימות לתקופת הפריחה ומפיקות “אור חם” שמהווה (יחד עם שינוי זמני האור) מעין “טריגר” לשינוי ההורמונלי שקורה בצמח אשר מעודד אותו להוציא פרחים. נורות הנל”ג נחשבות ליעילות ביותר כשמתייחסים אל יחס הלומן שהן מפיקות על כל וואט: למעלה מ-100 לומן לוואט. יחס מעולה שהעמיד את הנורות הללו בראש “טבלת היעילות” בתחום למשך שנים רבות כאשר רק במהלך השנים האחרונות מצליחים לייצר גם נורות אחרות שמצליחות להפיק כמות כזו של לומנים לוואט. יתרון נוסף שיש לנל”ג הוא אורך החיים – כמעט כפול מזו של המטאל-הליד עם קצת פחות מ-20,000 שעות עבודה. למרות שגם כאן מומלץ להחליף נורה כשמגיעים לנקודת ה-18,000 בעקבות הירידה בתפוקה.

      מגדלים רבים שלא יכולים להשקיע את כספם ברכישת שתי סוגי המנורות ונאלצים להסתפק בלעבוד עם נורה אחת לכל אורך שלבי הגידול מעדיפים ברוב המקרים להשתמש ב-HPS בעיקר מכיוון שיש לה יתרון משמעותי על פני ה-MH כשזה מגיע לתפוקת הפרחים הסופית. למרות שמגדלים מסוימים נוטים להימנע מגידול בשלב הצמיחה עם ה-HPS בטענה שהגוון הכתום שלה לא מתאים לצמח בשלב המוקדם של הגידול ושהאור הזה מעודד צמיחה ארוכה ולא בריאה – אולם כיום יש כבר מספר פתרונות גם לסוגית “החלפת הנורות”:

      נורת Dual Spectrum

      כחלק מ”מסע השיפורים” שעובר על תעשיית הגידול הביתי במהלך השנים האחרונות חברות בתחום הצליחו לפתח נורה שתאיר בספקטרום רחב יותר של צבעים וכך תעניק לצמח את גוון האור הנדרש לכל אורך מחזור הגידול. הנורה נקראת “Dual Spectrum” וניתן להשיג אותה בכל חנות המוכרת ציוד לגידול ביתי.

      גידול תחת נורת פלורוסנט T5
      גידול תחת נורת פלורוסנט T5

      נורות לד (LED)

      נורות ה”לד” מסתמנות כאופציה חסכונית ומבטיחה עבור מגדלי קנאביס רבים ויש לכך סיבות טובות – ראשית כל ה”לד” פועלת בטכנולוגיה שמאפשר לה לצרוך כמות חשמל נמוכה באופן משמעותי מנורות הנל”ג והמטאל-הליד המסורתיות כך שאפשר לגדל בראש שקט מבלי לדאוג לחשבון חשמל מפחיד. בנוסף לחסכון בצריכת האנרגיה, ה”לד” כמו ה-Dual Spectrum יכול להתאים לכל אורך מחזור החיים של הצמח מבלי כל צורך בהחלפת נורה באמצע – יש את האפשרות להחליף בין תאורה כחולה לתאורה אדומה וכך להתאים על-פי הצורך. מאחר והנורות הללו יחסית חדשות בשוק המחיר שלהן יקר למדי ונע בין 1500-5000 ₪ אולם אם לוקחים בחשבון את העובדה שהנורה צורכת כמעט 80% פחות חשמל מהנורות האחרות, ושאורך חיי הנורה הוא – 9 שנים (!!) בהחלט ניתן לומר שזו אפשרות שכדאי לשקול…

      גידול מריחואנה בעזרת נורת "לד"
      גידול מריחואנה בעזרת נורת “לד”

      קיראו עוד: מדריך גידול קנאביס (מריחואנה, גראס) בבית

      מספר הערות:

      • כמו שהזכרנו בתחילת המאמר – האור הוא אכן אחד האלמנטים החשובים והמשפיעים ביותר על הגידול שלכם, אבל הוא עדיין רק אחד מהאלמנטים – ועל-מנת שהצמח יוכל לנצל את כל האור שאנו דואגים להעניק לו חשוב לוודא לגבי הגורמים הנוספים בסביבת הגידול כגון סירקולציה טובה, השקיה בזמן, הזנה נכונה וכ’…

      • למרות דיווחים של לא מעט מגדלים על תוצאות טובות בגידול קנאביס תחת נורות “לד” עדיין קיים ויכוח בקרב מגדלים רבים האם הנורות הללו מסוגלות להגיע לאותן התוצאות כמו נורות הנל”ג וה-MH המסורתיות…

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר